Szkolenia firmowe są kluczowym elementem rozwoju pracowników i całej firmy. Odpowiednio ustalone zasady nauki mogą znacznie zwiększyć efektywność procesu edukacyjnego oraz motywację pracowników. Jakie zasady należy ustalić, szczególnie w kontekście szkoleń online?
Dlaczego warto spisać zasady nauki?
Ustalenie jasnych zasad nauki w ramach szkoleń firmowych ma kilka kluczowych zalet:
Jasne oczekiwania: Pracownicy będą dokładnie wiedzieć, czego się od nich oczekuje, co zmniejsza niepewność i zwiększa motywację do udziału w działaniach edukacyjnych.
Efektywne wykorzystanie czasu: Jasno określone zasady pomogą pracownikom lepiej organizować swój czas i integrować naukę z harmonogramem pracy.
Wsparcie samokształcenia: Przejrzyste zasady mogą zachęcić pracowników do regularnej nauki i rozwoju osobistego.
Lepsze wyniki: Strukturalne podejście do edukacji zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia ustalonych celów.
Kiedy się uczyć: w czasie pracy czy w czasie wolnym?
Jednym z kluczowych aspektów jest decyzja, kiedy nauka powinna się odbywać:
Nauka w czasie pracy: Niektóre kursy, które bezpośrednio wiążą się z obowiązkami zawodowymi, mogą być odpowiednie do ukończenia w godzinach pracy. Krótkie kursy lub pojedyncze lekcje skupione na konkretnych umiejętnościach (np. tworzenie tabel przestawnych) mogą być zintegrowane z harmonogramem pracy jako tzw. "point of need learning".
Nauka poza godzinami pracy: Kursy skupiające się na rozwoju osobistym lub szerszym zakresie umiejętności (np. produktywność, rozwój osobisty) mogą być odpowiednie do ukończenia w czasie wolnym.
Ważne jest, aby umożliwić pracownikom elastyczność i możliwość wyboru czasu, który im najbardziej odpowiada. Na przykład niektórzy mogą preferować długie bloki nauki, inni z kolei krótsze segmenty rozłożone w ciągu całego tygodnia.
Co studiować: zgodnie z planem nauki czy własnym wyborem?
Kolejnym kluczowym pytaniem jest, jaki materiał powinien być realizowany:
Zgodnie z planem rozwoju: Działania edukacyjne powinny być zgodne z indywidualnym planem rozwoju pracownika, który odzwierciedla jego cele zawodowe i potrzeby.
Własny wybór: Pracownicy powinni mieć możliwość wyboru kursów zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i potrzebami. To zwiększa motywację i zaangażowanie w proces edukacyjny.
Kto może się uczyć: jednostki czy całe zespoły?
Zasady powinny również określać, czy nauka jest przeznaczona dla jednostek, czy też może być realizowana w ramach zespołów:
Indywidualnie: Każdy pracownik powinien mieć własny plan edukacyjny i odpowiedzialność za jego realizację.
Zespoły: Niektóre kursy mogą być odpowiednie do nauki zespołowej, co wspiera współpracę i dzielenie się wiedzą między członkami zespołu.
Jak mogą wyglądać zasady?
Przykłady zasad nauki w ramach szkoleń firmowych:
Nauka w czasie pracy: Pracownicy mogą poświęcić do 60 minut tygodniowo na naukę kursów zgodnych z ich planem rozwoju zawodowego. Zaleca się zarezerwowanie tego czasu w kalendarzu.
Nauka poza godzinami pracy: Kursy skupiające się na rozwoju osobistym mogą być ukończone w czasie wolnym. Firma zapewnia dostęp do szerokiej gamy kursów wideo, webinariów i podcastów, które mogą być realizowane w dowolnym czasie. Polecamy skorzystanie z aplikacji mobilne Seduo i realizację nauki w drodze do pracy, czy podczas spaceru.
Minimalne wymagania dotyczące nauki: Oczekuje się, że każdy pracownik ukończy co najmniej cztery kursy wideo rocznie. W ciągu dwóch miesięcy od przydzielenia licencji pracownik powinien ukończyć co najmniej trzy krótkie filmy wideoshortsy.
Ustalenie jasnych i zrozumiałych zasad nauki jest kluczowe dla efektywnego szkolenia firmowego. Pomaga to pracownikom lepiej organizować czas, zwiększa ich motywację i zapewnia, że działania edukacyjne są zgodne z celami zawodowymi firmy. Implementacja tych zasad przyczynia się do ogólnego rozwoju i sukcesu zarówno indywidualnych pracowników, jak i całej firmy.